FAQ – pytania i odpowiedzi

Pytania i odpowiedzi 

FAQ

Nasza praca

Staramy się dostosować do potrzeb klientów, dlatego naszą usługę można zamówić poprzez:

-mail

-telefon

-formularz kontaktowy na stronie

W zależności od projektu i jego wagi jesteśmy dostępni w różnych godzinach. Standardowo pracujemy w godzinach od 8 do 16, od poniedziałku do piątku.

Czas oczekiwania na realizację projektu graficznego zależy od zajętości naszych grafików i ilości czasu pracy który poświęcony będzie na realizację projektu. Minimalny czas realizacji prostych projektów graficznych to trzy dni robocze. Skontaktuj się z nami a udzielimy Ci konkretnych informacji po przeanalizowaniu Twojego zapotrzebowania.

Wszystko zależy od tego nad czym będziemy dla Ciebie pracowali, i jak dużo informacji otrzymaliśmy. Ale standardowo przygotowujemy dwie propozycje jako wyjściowe i na wybranej przez Ciebie wdrażamy poprawki .

Poprawki do projektu graficznego są wliczone w cenę.  W zależności od stopnia ich złożoności jedna lub dwie poprawki graficzne są wkalkulowane w cenę.

Przydatne pojęcia podczas współpracy

Skrót CMYK powstaje od pierwszych liter nazw kolorów w języku angielskim:

C – Cyan stanowiący techniczny odpowiednik podstawowej barwy niebieskiej określanej jako sinoniebieska lub szaroniebieska

M – Magenta utożsamiana z odcieniem różu i będąca przemysłowym odpowiednikiem koloru czerwonego

Y – Yellow, czyli kolor żółty

K – Black, a więc czarny

Przy tym ostatnim trzeba się na chwilę zatrzymać, ponieważ teoretycznie skrót powinien wyglądać inaczej. Jednak CMYB z pewnością trudniej wymówić niż CMYK i nie brzmi tak ładnie. Druga kwestia – litera „B” jest składową modelu barw RGB i stąd przypuszczenie, że w CMYK wykorzystano dla odróżniania ostatnią literę ze słowa Black. Najczęściej jednak pojawia się inne wytłumaczenie na literę „K”, która jest pierwszą w określeniu „Key colour”. A jak to się ma do czerni? Key colour oznacza kolor kluczowy, główny, a taki właśnie jest czarny. Trudno jednoznacznie ustalić, która wersja na pochodzenie ostatniej litery słowa CMYK jest właściwa, ale nie ma żadnego znaczenia w kontekście wykorzystania tej palety barw w materiałach drukowanych.

RGB – to jeden z podstawowych modeli przestrzeni barw odnoszący się do światła widzialnego, dzięki któremu można zapisać kolory na wszelkiego typu urządzeniach emitujących światło.

Sama nazwa jest akronimem pierwszych liter trzech kolorów w jeżyku angielskim:

R – red, czyli czerwony

G – green, czyli zielony

B – blue, czyli niebieski

System wynika bezpośrednio z własności postrzegania barw przez oko ludzkie. Chodzi o to, że wszystkie rejestrowane przez oko kolory udaje się odpowiednio przedstawić w wyniku zmieszania, we właściwych proporcjach, strumieni światła właśnie w tych trzech barwach. Sposób zapisu RGB dotyczy przede wszystkim nowoczesnych urządzeń projekcyjnych, a więc monitorów, ekranów LCD, ekranów smartonów i tabletów czy rzutników. Ponadto sprawdza się w przypadku urządzeń detekcyjnych, jak aparaty cyfrowe oraz skanery, a także w informatyce, ponieważ paleta barw większości plików ma zapis w RGB w postaci 24-bitowego zapisu – po 8 bitów na każdą składową.

Czym jest DPI (Dots Per Inch)? To ilość pikseli przypadających na cal. Czyli gdy ktoś mówi o zdjęciu 300 DPI, to tak, jakby mówił, że jego obraz będzie się składał z 300 kropek (pikseli) przypadających na 2,54 centymetra (1 cal). No tak, ale nadal nic nie wiemy o rozmiarze tego obrazu:-)

Jeżeli mówisz o 100 piłeczkach przypadających na jeden metr, nikt nie wie ile jest tych piłek. Czy powstanie z nich tylko cienka linia o długości 5 metrów, a może piłeczki zapełnią pełnowymiarowe boisko? Samo DPI nie określa obszaru, podaje tylko gęstość upakowania punktów, z których składa się obraz. To trochę, jak mówienie o włosach gęstych lub przerzedzonych, ale nie wiesz czy na dużej czy na małej powierzchni i ile tych włosów jest.

DPI określa tylko jakość zdjęcia w druku i zwykle oscyluje od 70 DPI (obraz na monitorach i druk niskiej jakości w gazetach) do 300 DPI (wydruk bardzo dobrej jakości). Im więcej punktów obrazu przypada na cal, czyli im większe DPI, tym bardziej są one zbliżone do siebie i „zlewają się” tworząc obraz bez widocznych kropek (one zawsze są, zobaczysz je gdy użyjesz szkła powiększającego).

Dlatego jeżeli posługujesz się określeniem DPI, zawsze dodawaj rozmiary zdjęcia w pikselach lub docelowy rozmiar obrazu w druku (np. w centymetrach). Dowolne zdjęcie możesz wydrukować w każdym DPI, to tylko kwestia lepszej lub gorszej jakości.

Ten typ grafiki komputerowej opiera się na formułach matematycznych. Obraz składa się z punktów, linii i krzywych (tzw. krzywe Beziera) rozmieszczonych w układzie współrzędnych. Jedną z kluczowych zalet wektora jest to, że nawet w przypadku znacznego powiększenia obraz nie straci na jakości, po prostu nie rozmaże się. Ten rodzaj grafiki przeznaczony jest przede wszystkim do logo, fontów, ikon, map i schematów , materiałów do druku oraz ilustracji.

Cechy grafiki wektorowej:

pełna skalowalność,

pełna edytowalność,

Najczęstsze formaty plików:

.ai

.cdr

.svg

.eps

.pdf

Raster jest pionowopoziomą siatką wykorzystującą kolorowe piksele (tzw. bitmapa). Za­le­tą gra­fi­ki rastrowej jest duże bogactwo barw i płynne przejścia kolorystyczne. Ten typ grafiki dobrze spraw­dza się w fotografii, ilustracjach i wideo. Co ważne, rastry nie nadają się do tworzenia logo.

 

Cechy grafiki rastrowej:

 

ograniczone skalowanie,

ograniczone możliwości edycji,

szczegółowość obrazu.

Najczęstsze formaty plików:

 

.psd  .tiff  .jpg .png  .gif .png  .gif

Raster jest pionowopoziomą siatką wykorzystującą kolorowe piksele (tzw. bitmapa). Za­le­tą gra­fi­ki rastrowej jest duże bogactwo barw i płynne przejścia kolorystyczne. Ten typ grafiki dobrze spraw­dza się w fotografii, ilustracjach i wideo. Co ważne, rastry nie nadają się do tworzenia logo.

 

Cechy grafiki rastrowej:

 

ograniczone skalowanie,

ograniczone możliwości edycji,

szczegółowość obrazu.

Najczęstsze formaty plików:

 

.psd  .tiff  .jpg .png  .gif .png  .gif

Jednym z podstawowych wymogów przy wysyłaniu/przyjmowaniu plików do druku jest zamiana wszystkich występujących w nim fontów(czcionek)  na krzywe.

Na etapie projektowania program korzysta z czcionek zainstalowanych na komputerze i dopóki korzysta się z tego komputera nie ma żadnych sygnałów o błędach. Przesłanie tych plików do innego komputera gdzie brakuje tych czcionek wiąże się z koniecznością użycia fontów zastępczych, które mogą bardzo różnić się swoimi właściwościami. Nawet jeśli na innym komputerze jest zainstalowana taka sama czcionka, to może się okazać, że jest to jej inna wersja lub jest przygotowana przez innego producenta. W takiej sytuacji program graficzny nawet nie wyświetli komunikatu, że mogą występować błędy, a te w rzeczywistości będą bardzo znaczące.

Aby tego uniknąć zamienia się wszystkie fonty na krzywe. W chwili zamiany litery przestają w rzeczywistości być fontami i zostają zastąpione matematycznym opisem obiektów geometrycznych w płaskiej przestrzeni. Tekst taki traci trwale swoje właściwości edycyjne. Dzięki takiej zamianie, tekst zamieniony ma krzywe, a dokładniej tylko krzywe, będzie prawidłowo odczytywany na każdym komputerze na jakim plik zostanie otworzony.

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies.